عمر مفید یخچال خود را بیشتر کنید
نوشته شده توسط : اندرزگو

تاثیر لوازم خانگی برقی بر زندگی امروز ما قابل چشم‌پوشی نیست. امروزه وظایف زیادی در خونه‌هامون رو، بر دوش لوازم خانگی گذاشتیم و اگر این لوازم دچار مشکل یا اختلال بشن، روند زندگی ما هم مختل می‌شه؛ به همین دلیل از یک طرف نگهداری و مراقبت از لوازم خانگی و از طرف دیگه تعمیرات اون‌ها بسیار پر اهمیته. اما همون‌طور که همیشه شنیدیم، پیشگیری بهتر از درمانه؛ لوازم خانگی هم از این قاعده مستنثی نیستند و قطعا نگهداری درست از اون‌ها، باعث افزایش عمر مفید این لوازم خواهد شد.

یکی از این لوازم برقی پرکاربرد و مهم، یخچال هست؛ در صورتی‌که یخچال منزل شما دچار مشکل باشه، روند زندگی روزمره‌تون مختل می‌شه و اسباب زحمت شما رو فراهم می‌کنه؛ اما برای جلوگیری از بروز هر مشکلی برای یخچال یا فریزر شما، بهتره که راه‌های مراقبت از اون‌ها رو بررسی کنیم:

 

تمیز کردن فضای داخلی یخچال
یکی از مهم‌ترین کارها برای مراقبت و نگهداری از یخچال‌ها، تمیز کردن به‌موقع اونه؛ هر هفته با یک دستمال خیس‌ شده با آب ولرم، تمام خرده‌های مواد غذایی و مایعات سر‌ریز‌شده رو از دیواره‌ها و قفسه‌ها تمیز کنید. برای پاک‌شدن راحت‌تر می‌تونید این کار رو با یک شوینده چند‌منظوره انجام بدید و تمام لکه‌ها و مواد چسبناک رو از بین ببرید. از همون ماده شوینده می‌تونید برای تمیز‌کردن درب‌ها و دستگیره‌ها هم استفاده کنید.

یخچال اینچنیم آرزوست

برفک‌زدایی دستی
برفک‌زدایی یکی دیگه از مهم‌ترین عملیات برای نگهداری یخچاله. زمانی‌که ضخامت برفک دیواره‌های داخلی فریزر از یک سانت بیشتر می‌شه، مواد غذایی رو از یخچال یا یخچال/فریزر خارج کنید، ترموستات رو خاموش یا دستگاه رو از برق بکشید و بگذارید تا برفک آب بشه. زمانی‌که برفک به طور کامل ذوب شد، دستگاه رو دوباره روشن کنید و منتظر بمونید تا به دمای مناسب برسه و مواد غذایی رو به داخلش برگردونید.

 

برفک‌زدایی اتوماتیک
اگر یخچال‌ شما سیستم برفک‌زدایی اتوماتیک داره، نیاز به کار خاصی نخواهید داشت. هر شش الی هشت ساعت، یخچال کویل‌ها رو به آرومی‌ گرم می‌کنه تا برفک‌های جمع‌شده رو آب کنه. آب حاصل از ذوب اون‌ها، داخل یک سینی کم عمق در کف یخچال/ فریزر جمع می‌شه. با اینکه آب به آرامی تبخیر می‌شه، باید هراز‌گاهی سینی رو تمیز کنید تا از بوی بد و رشد باکتری جلوگیری بشه. از آب ولرم و مقدار کمی شوینده برای تمیز‌کردن استفاده کنید.

تمیز کردن کویل‌ها

کویل‌ها لوله‌هایی هستند که به صورت پیچ‌در‌پیچ پشت یخچال و فریزر شما قرار دارند. وظیفه اصلی این لوله‌ها اونه که گرمای جذب شده از مواد غذایی داخل یخچال رو به بیرون منتقل کنند. اگر این لوله‌ها کثیف بشن یا گرد و خاک بگیرند، عملیات انتقال گرما به خوبی انجام نمی‌شه و ممکنه حس کنید که یخچال‌تون خوب سرما تولید نمی‌کنه. شاید هم باعث افزایش مصرف برق دستگاه شما بشه. به هر حال کثیف‌بودن کویل‌ها، یخچال یا فریزرتون رو از حالت بهینه خارج می‌کنه و عمرش رو کم می‌کنه. به همین دلیل باید سالی دوبار اون‌ها رو تمیز کنید. در تمیز کردن کویل‌ها دقت کنید. بهتره برای این‌که آسیبی به اون‌ها نرسه، از جاروبرقی یا یک برس تمیز استفاده کنید.

 

یخچال خود رو در دمای مناسب تنظیم کنید
اگر یخچال‌تون رو به دمای پایین‌تر از مطلوب تنظیم کنید، می‌بینید که دستگاه شما سخت‌تر از حالت معمولی کار می‌کنه تا این دمای پایین رو حفظ کنه. این اتفاق باعث می‌شه که یخچال شما بعد از مدت کوتاهی خراب بشه و طول عمر اون کمتر شه. شما می‌تونید این مشکل رو با تنظیم یخچال و فریزر در دمای گرم‌تر حل کنید و یخچالی با طول عمر بیشتر داشته باشید. ضمنا در صورتی که یخچال شما به سختی کار نکنه، می‌تونید مقادیر زیادی رو در قبض‌های برق‌تون ذخیره کنید.

یخچال محبوب نسل ها

فریزر خود رو پر نگه دارید
اگر در یخچال خود یک فریزر داشته باشید، بهترین کار اینه که فریزر رو در هر لحظه از زمان، پر از غذاهای یخ زده نگه دارید. این باعث می‌شه فریزر شما درجه حرارت مطلوب رو حفظ کنه. هر چی هوای کمتری در فریزر شما باشه، فریزر کارآیی بهتری خواهد داشت و به تعمیر کمتری در آینده نیاز پیدا می‌کنید.

 

هرگز درب یخچال رو باز نگذارید
وقتی که درب‌ یخچال یا فریزر رو باز نگه می‌دارید، هوای گرم از آشپزخانه شما به درون اون و هوای سرد از طریق درب باز خارج می‌شن. وقتی این اتفاق می‌افته، کمپرسور باید هوای گرم رو که حالا فضای یخچال رو اشغال کرده، خنک کنه. اگر این کار رو اغلب به طور منظم انجام بدید، این امر باعث می‌شه که کمپرسورهای شما بسیار سخت‌تر از حد معمول کار کنند و این باعث می‌شه که احتمال پرداخت هزینه تعمیرات در آینده برای شما افزایش پیدا کنه.

 

غذای گرم رو داخل یخچال نگذارید
همیشه بهترین کار اینه که قبل از قرار دادن غذا در یخچال، اون رو به اندازه کافی سرد کنید. هر بار که غذای گرم رو در اون می‌گذارید، به هوای گرم بیشتری در یخچال اضافه می‌شه و باعث می‌شه که کار برای کمپرسور سخت‌تر شه؛ این کار زمان بیشتری رو به کمپرسور تحمیل می‌کنه و به دلیل کار سخت‌تر، استفاده از برق بیشتر شده و امکان خرابی دستگاه رو افزایش می‌ده.




:: بازدید از این مطلب : 14
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 تير 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: